niedziela, 2 marca 2014

kasza gryczana z indykiem i jabłkami!

Kasza gryczana to zmora z mojego dzieciństwa. Zmora, którą teraz wprost uwielbiam. Pamiętam, że moja mama próbowała wiele razy mnie do niej przekonać, ale już sam zapach gotującej się kaszy przyprawiał mnie wręcz o mdłości. Minęło kilka lat i jakby za sprawą czarodziejskiej różdżki, pokochałam kaszę gryczaną. Jest jedną z moich ulubionych. Bardzo często przyrządzam sobie ją na obiad, w towarzystwie mięsa, sosu lub nawet samych warzyw. Lubię ją też na słodko: idealnie komponuje się z jabłkiem i cynamonem. A skoro już jesteśmy przy jabłku i cynamonie to właśnie dzisiaj prezentuję Wam kaszę gryczaną w towarzystwie takich dodatków. Towarzystwo to jest jednak zdecydowanie bardziej wytrawne, niż słodkie. Całość dopełnia mięsny dodatek indyka, z delikatnym aromatem orzechów. Pyszna propozycja na obiad. Szczerze polecam!



KASZA GRYCZANA Z INDYKIEM I JABŁKAMI
Przepis (cztery porcje):
Kasza gryczana:
200g Kaszy Gryczanej Prażonej Halina
800ml wody
1 łyżeczka soli
Mięso:
500g piersi z indyka
3 łyżki oleju z orzechów
1/2 łyżeczki soli
1/2 łyżeczki pieprzu
1 ząbek czosnku
Sos jabłkowy:
4 (małe) jabłka
200ml wody
1 łyżka masła
szczypyta soli
szczypta pieprzu
1 łyżeczka rozmarynu
1/2 łyżeczki cynamonu
Przygotować kaszę: do ronelka wlać wodę, posolić, zagotować. Do gotującej się wody wsypać kaszę gryczaną i gotować przez około 15 minut, na małym ogniu, co jakiś czas mieszając, aż będzie miękka. Mięso z indyka dokładnie opłukać, pokroić w mniejsze kawałki. Na patelni rozgrzać olej z orzechów. Smażyć mięso ze wszystkich stron, aż nabierze złocistego koloru. Doprawić solą, pieprzem oraz sprasowanym czosnkiem. Zmniejszyć ogień i smażyć jeszcze przez kilka minut. Przygotować sos jabłkowy: jabłka umyć, obrać, oczyscić z gniazd, pokroić w mniejsze kawałki. Umieścić w rondelku, zalać wodą, doprawić solą, pieprzem, rozmarynem i cynamonem. Dusić pod przykryciem, co jakiś czas mieszając. Gdy jabłka zmiękną, odłożyć pokrywkę i trzymać na ogniu, aż woda odparuje. Pod koniec dodać masło. Gotową kaszę gryczaną odcedzić, wyłożyć na środek talerzu. Na kaszy ułożyć gotowe mięso i ciepły sos jabłkowy. Danie podawać.

18 komentarzy:

  1. Mój tata nie znosi zapachu kaszy gryczanej, więc w domu rzadko ją gotuję ;) Nie próbowałam nigdy wersji na słodko, ale Twoja propozycja obiadowa jest szalenie ciekawa!

    OdpowiedzUsuń
  2. ja póki co zabieram się za słodką gryczankę, ale i do obiadu bardzo lubię i nie raz zajadam! tyle zdrowia i pysznego smaku, więc czemu by nie :) świetna propozycja podania z jabłkami - ten sposób jeszcze bardziej mi się podoba! lubię łączyć wytrawne i słodkie smaki w jednym daniu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A u mnie nieco na odwrót to było, bo to mama nie lubiła kaszy gryczanej i przez to ja zaczęłam ją jeść stosunkowo późno ;p

    OdpowiedzUsuń
  4. wymieniam gryczaną paloną (której aromatu nie potrafię znieść) na niepaloną i obiad idealny! Bardzo podoba mi się podanie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja zawsze kaszę gryczaną lubiłam, jeszcze jak byłam małym dzieckiem prosiłam mamę żeby zamiast zwykłej, jęczmiennej gotowała mi właśnie taką ;)
    Podoba mi się Twoje połączenie smaków:) Indyk z jabłkiem idealnie się komponuje :)

    OdpowiedzUsuń
  6. O tak zmora dzieciństwa. Pamiętam ją ze stołówek, gdzie była podawana z gulaszem..
    Ale w takiej wersji wygląda pysznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kasza gryczana rzadko u mnie gości, a Twoje danie wygląda tak apetycznie, muszę zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zrobię na pewno, ostatnio powoli "odkrywam" kaszę gryczaną, a czuję, że to danie na pewno mi posmakuje :>

    OdpowiedzUsuń
  9. Moją zmorą jest trochę do dzisiaj. Nie lubię jej... i rzeczywiście na specyficzny zapach podczas gotowania, graniczący nawet ze smrodem;d

    OdpowiedzUsuń
  10. a ja kaszy gryczanej palonej nie przełknę. za to niepaloną uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. zmorą moją nie była, uwielbiam od zawsze. a na słodko tylko niepalona!

    OdpowiedzUsuń
  12. bardzo lubię połączenie jabłka z mięsem ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. A ja zawsze tę kaszę lubiłam, ale rzadko ją jadaliśmy. Teraz nadrabiam ;) w tej wersji też spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Kompletnie nie wyobrażam sobie zjedzenia kaszy gryczanej na słodko :>

    OdpowiedzUsuń
  15. ooo, ale ciekawy pomysł! :) spróbuję na pewno, bo kaszę gryczana uwielbiam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja uwielbiam kasze, chyba wszystkie, gryczaną szczególnie! :) Pyszna wersja i pięknie podana, ładnie ułożona :)

    OdpowiedzUsuń
  17. a ja właśnie ostatnio polubiłam kaszę gryczaną. wcześniej jej nie cierpiałam!

    OdpowiedzUsuń