środa, 8 stycznia 2014

owsiana kokosanka!

Kokosanki to jedno z tych słodkich wspomnień z czasów bycia małą dziewczynką. Pamiętam, że babcia piekła najlepsze i częstowała mnie nimi przy każdej możliwej okazji. Słodkie, chrupiące, kokosowe do tego stopnia, że bardziej się chyba nie dało. Najlepiej smakowały jeszcze ciepłe, kradzione prosto z blaszki, parząc przy tym delikatnie dłonie. Babcine kokosanki nie miały sobie równych. I działały niczym lekarstwo na ból obitych kolan i chorobę ukochanej lalki. Nic dziwnego, że aż tak uzależniłam się od kokosowych smaków.

Smaku babcinych kokosanek nigdy do tej pory nie próbowałam odtwarzać we własnej kuchni. Zresztą, są takie smaki, których odtworzyć się nie da. Więc nawet nie będę próbować. Spróbowałam jednak stworzyć śniadaniową, nieco większą, wersję tych pysznych ciastek i w tej kwestii udało mi się chyba osiągnąć sukces.



OWSIANA KOKOSANKA
Przepis (jedna porcja):
60g płatków owsianych marki Halina
80g mleczka kokosowego
szczypta soli
2 białka (ze średniej wielkości jajek)
2 łyżki wiórków kokosowych
Białka ubić na sztywną pianę wraz ze szczyptą soli. Cały czas miksując dodawać stopniowo mleczko kokosowe. Płatki owsiane wymieszać z wiórkami kokosowymi, dodać do reszty składników. Całość delikatnie wymieszać, aż do dokładnego połączenia się składników. Masę odstawić na 10 minut. W tym czasie rozgrzać piekarnik do 180 stopni (opcja grzania: termoobieg). Z masy uformować kulę, ułożyć na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Piec przez około 20-25 minut. Gotową kokosankę ostudzić, a następnie podawać.

24 komentarze:

  1. Moja babcia nigdy kokosanek nie robiła, bo poza mną i moim tatą nikt kokosanek nie lubi, ale nie zmienia to faktu, ze kojarzą mi się z dzieciństwem, powrotami do domu z podstawówki i zachodzeniem do piekarni właśnie po te ciastka :)

    Chętnie odtworzę taką na śniadanko :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O kurczę, masz takie wspomnienia z dzieciństwa? Kokosanki kojarzę wyłącznie jako ciastka kupowane w cukierni, mocno kokosowe, z wyczuwalnymi wiórkami - smaczne, przysmak mojej Mamy.

    Oprócz smaku kokosowego, zapachu kokosowego i Rafaello - kokosowe wariacje nie są jakąś mocną stroną moich kulinarnych potrzeb, ale owsianką kokosanką nie mogłabym wzgardzić.
    :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kokos to jest co za mną chodzi już od dluższego czasu. I chyba faktycznie będę musiała zaopatrzyć się w mleczko kokosowe bo ciągle jest potrzebne do przepisów, które znajduje ;) Poleciłabyś jakieś dobre i niedrogie mleczko kok.?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam mleczko kokosowe Vitasia, które można dostać w Lidlu :) Ma naprawdę dobry skład, jest dobre w smaku i cena też jest w porządku :)

      Usuń
  4. ooo.. a ja właśnie przez kokosanki całe życie mówiłam, ze nie lubię bezy! haha.. :D
    Bo nie lubię połączenia bezy i kokosu, obie te rzeczy wielbię bez siebie nawzajem.. :D

    Ej, nie wiem jak to robisz, ale twoje ciastka są cuudowne! Zawsze równe, zawsze dopieczone.. <3

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja nie jadłam kokosanek, ale taka owsiana bardzo mi się podoba! Lubię kokosowe smaki, wręcz uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. U mnie w domu jestem jedynym miłośnikiem kokosowych smaków (tzn reszta zje, ale bez szału), wobec czego piekłam zawsze dużą blachę kokosanek i 3/4 zjadałam sama ;))) owsianka w takiej wersji musi być cudna, wypróbuję na pewno :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Cudowna ! Uwielbiam kokosowe smaki :)

    OdpowiedzUsuń
  8. kokosanki! spróbowałam jak już taka mała nie byłam :) kupuję tę wersję! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Akurat kokosanki nie są moimi ulubionymi słodkościami, ale w wersji z płatkami mysle, że mogłabym spróbować!

    OdpowiedzUsuń
  10. wow, ale kokosanka - taaakaaa dużaaa! i owsiana <3
    u mnie wszyscy uwielbiają kokosowe smaki, łącznie ze mną :) to śniadanie, ta kokosanka na pewno pojawi się w ...moim brzuchu :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Wiesz, jak kocham kokos! To ciasteczko musi być cudowne :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Kokosanki to moje ulubione ciasteczka. Kojarza mi sie z odpustami, kiedy kupuje sie ich kilogramami.
    Ale taka domowa to koniecznie musze zrobic :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nigdy nie robiłam kokosanek bo u mnie w domu ich nie lubią, ale taka jednoporcjowa to coś idealnego dla mnie :> Wygląda super :)

    OdpowiedzUsuń
  14. kokosanki to jedne z najlepszych ciasteczek, świetna wersja! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. w tej chwili dopisuję mleczko kokosowe do listy zakupów! muszę tego spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  16. zdrowy raj dla kokosomaniaków!

    OdpowiedzUsuń
  17. ta kokosanka to chyba dla mnie, co? :)

    OdpowiedzUsuń
  18. pyszna! pięknie urosła c:

    OdpowiedzUsuń
  19. mogłabym się nacierać kokosem, a ciacha uwielbiam, taki sentyment do nich mam...;)

    OdpowiedzUsuń
  20. ja sie kokosankami w dzieciństwie zajadałam a teraz... kokos jakoś mi nie pasuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. zwykłe kokosanki mi nie smakują, ale ta... wygląda obłędnie pysznie i jestem pewna, że to zupełnie coś innego i lepszego!

    OdpowiedzUsuń