piątek, 20 grudnia 2013

chleb pszenno-razowy!

Mój pierwszy chleb na zakwasie! Dumna jestem! Najpierw długo próbowałam zdobyć zakwas. Gdy w końcu mi się to udało to jakoś ciągle odkładałam na później pieczenie chleba. W tym czasie zakwas karmiłam, karmiłam, aż zrobiło się go zdecydowanie za dużo! Doszłam do wniosku, że tak dłużej być nie może! Dzień wcześniej zaczęłam przygotowanie ciasta na chleb, a następnego dnia już z samego rana wstawiłam go do piekarnika. Poranek pachniał świeżym pieczywem. I smakował. Stwierdzam: taki ciepły smakuje najlepiej!


PSZENNO-RAZOWY CHLEB na zakwasie
Zaczyn:
50g zakwasu
140g mąki razowej żytniej
140g wody
Ciasto:
500g mąki żytniej razowej
500g letniej wody
2 łyżeczki soli
1/4szkl siemienia lnianego
1/4szkl pestek słonecznika
Wszystkie składniki na zaczyn wymieszać w misce drewnianą łyżką. Przykryć i pozostawić w ciepłym miejscu na około 10-12 godzin. Po tym czasie do osobnej miski przesiać mąkę żytnią razową, sól, siemię lniane oraz pestki słonecznika. Dolać wodę. Dodać zaczyn. Wszystkie razem wymieszać. Ciasto powinno być gęste, ale mimo to z łatwością dać się mieszać łyżką. Piekarnik nagrzać do 200 stopni. Ciasto na chleb przełożyć do formy (u mnie: silikonowa keksówka). Wstawić do piekarnika i piec około 60 minut. Ostudzić na kratce.




15 komentarzy:

  1. W zupełności się z Tobą zgadzam - nie ma nic lepszego niż ciepły, domowy chleb z samego rana! :)
    Zapisuję przepis, bo chleb piekłam ale jeszcze nigdy na zakwasie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ahhh te domowe chleby, a ja jeszcze nie mam zakwasu i tak się za niego zabieram już od tygodnia! czas w końcu zrobić :) bo twój bochenek wygląda cudownie, a pachnie i smakuje z całą pewnością znakomicie! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. chyba tez w końcu się zdecyduje i upiekę swój pierwszy, zakwasowy chlebek ;) Twój wygląda mega apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Byłam przekonana, że kto jak kto, ale Ty - już dawno masz ten debiut za sobą!:))

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam identyczną filiżankę ;)
    Ja swój pierwszy domowy chleb mam wciąż przed sobą, ale ostatnio coraz intensywniej o tym myślę i planuję to w końcu zmienić ! ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chyba pora wrocić do pieczenia domowego chlebka :)

    OdpowiedzUsuń
  7. domowy chleb jest warty grzechu (;
    choociaż ja zdecydowanie wolę taki kilkudniowy.

    OdpowiedzUsuń
  8. domowy chleb na zakwasie.. jeeeeeju, najlepiej.

    OdpowiedzUsuń
  9. wygląda na ogromny! i chyba ma moją ulubioną konsystencję ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. domowy i nic więcej nie potrzeba :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Jakoś nie mam zaparcia aby upiec chleb. Ale Twoj wygląda tak wspaniale, ze chyba się skuszę :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. przepiękny! dawno nie piekłam sama chleba

    OdpowiedzUsuń
  13. Cudowny chlebek, muszę koniecznie taki upiec :)

    OdpowiedzUsuń